2014. május 4., vasárnap

Kezdő írók kézikönyve

Legtöbben bizonyára hallottuk, hogy az írás is szakma, aminek meg lehet tanulni a szabályait, fogásait. Sok jó könyv van, amiből ezeket megtanulhatjuk.
Ezúttal Alexander Steele Kezdő írók kézikönyve című írásából szemezgetünk.
Az alábbiak kivonatok a könyvből, gyakorlatok, tanácsok.
  1. Válaszd ki kedvenc olvasmányodat, és fogalmazd meg egy mondatban, miért tetszik.
  2. Írj le tíz lehetséges regény- vagy novellaötletet, majd válaszd ki közülük a legígéretesebbet. Gondold át, milyen formában lenne érdemes megírni. (kijön-e belőle egy regény, vagy jobb lesz novellának?)
  3. Tervezd meg, hogy egy héten öt órát dolgozhass az íráson (akár korábbi ötleten, akár a mostanin). Egy óránál kevesebb időre nem érdemes leülni, ez legyen a minimum. Egy hét után nézd meg, hogy működött-e a beosztás, ha nem, akkor változtass rajta.
Napi öt perc írás
Ennek az a lényege, hogy időnként leüljünk, és érezzük a szabad írás örömét, varázsát.
Válasszunk egy tetszőleges kezdőmondatot vagy részletet, és folytassuk. Írjunk le bármit, ami eszünkbe jut hozzá, csak írjunk!

Első kezdő részletünk:
"Miután bezártam mögötte az ajtót, kikukucskáltam az ablakon, és megvártam, míg beszáll a dzsipbe és elhajt. Ha elválok egy baráttól, mindig ideges leszek."

Folytasd, írj!

Farkas Viktória



16 megjegyzés:

  1. imádom, meg van, és nagyon nagyon hasznos könyvecske, elképesztően inspiráló és gondolatébresztő feladatokkal :))) *-*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye? És szerencsére elérhető is. Remélem, sikerül kedvet csinálnunk hozzá :-)

      Törlés
    2. Hát nem tudom! Én nem olvastam még el,de nem is hiszem hogy érteném. Mert ezt se nagyon. Próbálok irogálni itthon magamnak,de nem érzem úgy hogy érdekes. Annak idején a barátnőmmel írtam fanfiction-öket. Egészen addig ment amig nem jöttem rá arra hogy fel kell adnom,mert sosem leszek olyan jó mint ő. Ezért abbahagytam az írást,de most már nem hiszem hogy jó ötlet volt! Úgy érzem ujra el kell kezdnem,de ugyanakkor félek is emiatt mert fogalmam sincs hogy miről irjak,mert nem akarok olyat amit már előttem sokan meg nem is akarom olyanra hogy van egy lány,bekerül egy másik suliba összejön xy-nal...

      Törlés
    3. Kedves Sunny! Ha örömet okoz az írás, máris érdemes csinálni! És nem érdemes magunkat másokhoz hasonlítgani. Mindenki máshogy ír, és minden írás megtalálja a maga közönségét.
      A sok olvasás és a sok gyakorlás meghozza az eredményét, egyre jobban fog menni az írás. Ami a témát illeti, szokták mondani, hogy "az utcán hever". Valóban, bárhová nézünk, egy csomó érdekes megírni való és továbbgondolni való akad. (A minap olvastam épp egy régi újsághírt, hogy egy kutyasétáltató alatt beszakadt a föld és beesett valami régi pincébe. Mekkora sztorit lehetne ebből is kerekíteni, napok óta fel-felbukkan ez a gondolat :-) )
      Szórakoztató és általában gyümölcsöző olyan dolgokról írni, ami nagyon felcsigázza az érdeklődésünket. Minél jobban érdekel minket magunkat az a történet, annál izgalmasabb és érdekesebb lesz mások számára is.

      Törlés
  2. Írni elsősorban azért kell, mert magunknak örömet szerzünk vele. Alkotni mindig öröm. Hogy jól alkossunk, pusztán rengeteg gyakorlás kell.:)
    Számtalanszor fogadtam meg: Abbahagyom, nem írok többet. Mi történt? Jött egy ötlet, egy érzés, és már írtam is a feltörő szavakat, amelyek lassan összeálltak mondattá, majd kész lett a történet. Amikor befejezem, büszkén küldöm szét, pedig tudom, hogy még tele van hibával:) De képtelen vagyok megállni, hogy ne dicsekedjek el vele.
    Írni bármiről lehet. Ó, de még mennyi mindenről. A túró gombóctól egészen az univerzum örök rejtélyéig mindenről. És az se baj, ha a lány bekerül egy suliba és összejön xy-nal.:) Olyan kisfiúról is számtalan történet szól, aki bekerül egy varázslóiskolába, mégis van olyan, amelyik világsiker lett.:)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a választ! Talán újra elkezdem!

    VálaszTörlés
  4. Fél klisé, de nekem Stephen King: Az írásról szösszenete jött le. Inkább arról ír, hogy ő egy-némely ötletét hogy valósította meg, meg hogy hogyan NE írj... ami kevesebb, és egyszerűbb mint a rengeteg hogyan is írjak gondolat :D :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, azt mondják, az is nagyon jó (én még nem jutottam túl benne az önéletrajzos részen, ami viszont nem nagyon érdekel). Viszont kinek ez jön be, kinek az. A Kezdő írók kézikönyvéből elég kevés ismertetővel lehet találkozni a neten. Mi ezt a hiányt igyekszünk pótolni, ahogy az időnk engedi. (Farkas V.)

      Törlés
    2. Van, aki ráérez, és van olyan is, akinek az irányt meg kell mutatni és utána már magától értetődik számára minden. Van, aki a zongorától szeret indulni, míg más jobban szeret hirtelen felpattanni a székről, hogy táncra perdülhessen.
      A különböző megközelítések adják a sok színes, képzeletben gazdag írást, ami az olvasók örömére a kezükbe kerül.
      Nekem bejött King könyve, mert önigazolást nyertem, hogy jó úton haladok, az írásról alkotott elképzeléseim helyesek. Természetesen nem csak az ő könyve a mérvadó. Ahogyan én sem csak ezt az egy könyvet olvastam a témában.
      A gondolatok sohasem új keletűek, csak a hallgatóság cserélődik.

      Törlés
  5. Már általános iskolás korom óta rengeteget olvasok. Akkor döntöttem el hogy én is könyvet akarok írni. Sok könyvtervem összegyűlt az évek alatt, most is éppen egy régi ötletem megírásán dolgozom. Én csak biztatni szeretnék mindenkit aki könyvet szeretne írni hogy ne adja fel sosem! Kitartást és sok sikert K
    edves Toll Társak!!!

    VálaszTörlés
  6. Már általános iskolás korom óta rengeteget olvasok. Akkor döntöttem el hogy én is könyvet akarok írni. Sok könyvtervem összegyűlt az évek alatt, most is éppen egy régi ötletem megírásán dolgozom. Én csak biztatni szeretnék mindenkit aki könyvet szeretne írni hogy ne adja fel sosem! Kitartást és sok sikert K
    edves Toll Társak!!!

    VálaszTörlés
  7. Már általános iskolás korom óta rengeteget olvasok. Akkor döntöttem el hogy én is könyvet akarok írni. Sok könyvtervem összegyűlt az évek alatt, most is éppen egy régi ötletem megírásán dolgozom. Én csak biztatni szeretnék mindenkit aki könyvet szeretne írni hogy ne adja fel sosem! Kitartást és sok sikert K
    edves Toll Társak!!!

    VálaszTörlés
  8. Csatlakozva a többiekhez, énis az mondója vagyok,hogy aki könyvet szeretne írni vagy esetleg csak jegyzetekig jutott el, nehagyja abba... én magam is írok,lehet,hogy valaki számára érdekesek de azis lehet,hogy kevésbé...a lényeg az,hogy mi jól erezzük magunkat közben és játszunk kicsit a fanzátiánkkal...vagy akár igaz történet alapján is irhatunk. Én utóbbi változatot használom irásomhoz :-)

    VálaszTörlés
  9. Csatlakozva a többiekhez, énis az mondója vagyok,hogy aki könyvet szeretne írni vagy esetleg csak jegyzetekig jutott el, nehagyja abba... én magam is írok,lehet,hogy valaki számára érdekesek de azis lehet,hogy kevésbé...a lényeg az,hogy mi jól erezzük magunkat közben és játszunk kicsit a fanzátiánkkal...vagy akár igaz történet alapján is irhatunk. Én utóbbi változatot használom irásomhoz :-)

    VálaszTörlés