Fanfiction kicsit másképp: Lev Tolsztoj: Kozákok című kisregényének „folytatása”
A postatrojka előállt, és Dmitrij
Andrejevics Olenyin nehézkesen fészkelődött el benne. Az enyhe
idő ellenére kényelmetlenebbül érezte magát, mint Moszkvából
indultában, téli bundáiban, számos láb- és derékmelegítője
között. Részegsége sem könnyítette meg az elmenetelt, sem
kábultságot, sem emelkedettséget nem nyújtott. Mögötte maradt a
falu, Novomlinszk, és a nádfödeles
kapun a kiírás: „266 ház, lélekszáma 897 férfi, 1012 nő”
(32.)
Menekült a kis kozák településről, arról a
helyről, amit megszeretett, amely erősebben magához láncolta,
mint eddigi életének bármelyik korábbi színtere, s ahol a
helybeliek közelebbi ismerőseivé váltak, mint vér szerinti
rokonai.
![]() |
kép: Olga Grigoryeva - Kozak |
Nem sok minden változott benne az
itt töltött időben, de „éjszakázásban
elnyűtt, fakósárga arcszíne helyett orcáin, homlokán, tarkóján
egészségesen, napbarnítottan piroslott a bőr.” (71.)
Fejében
kavarogtak az emlékek, lelkében az érzelmek, indulatok.
Nyomasztotta Lukaska könnyelműsége.
Lepergett előtte utolsó közös kalandjuk. Látta a társai előtt
népszerűségét élvező ifjú vezért, a lován feszítő,
tökéletes dzsigitet, az életet mentőt és életet kioltót, akit
baljós előjel sem rettenthetett vissza, hogy naponta újra hőssé
váljék. S aztán szemtanúja volt a pillanaton múló tragédiának
is, ahogy a felelőtlen, a sorsot önmaga ellen kihívó fiatalember
áldozata lett a testvére halálát megbosszuló csecsencnek.
Olenyin szégyellte magát, hogy nem léphetett közbe.
Feszengett,
vergődött a trojkában, megszomjazott, de kerülte, hogy
Vanyuskának szólnia kelljen. Keze ügyében vodka is, csihir is
volt, de most ezek nem olthatták volna el szomját. Útjában
kísérték a hegyek, becsukott szemmel is érzékelte
fenségüket, kísérte a Terek, a távolból, három versztről is
üzent illatával, ismerős facsoportjaival, felidézte partja
rejtett zugainak lakóit, vadászzsákmányait, fenséges békéjét,
nyugtató csendjét, arcába vágta eltemetett terveit, zsákutcába
futott reményeit.
Kísérte Jeroska bácsi és Ljam
kutya emléke, Lukaska és Marjanka, Beleckij herceg a maga tolakodó
franciáskodásával és az önmagát józanul átadó Usztyina, az
anyagias, számító Ilja
Vasziljevics tanító és zászlós, meg harcias, majd
váratlanul gyengéddé váló felesége, Ulita… De mindenekelőtt
és mindenki előtt Marjanka. Fel-felvillant erős karja, a
kemencéről lelógó lába, mozdulatai, hibátlan alakja, fenséges
megközelíthetetlensége… Látta fejés közben megcsillanni
egészséges bőrét, majd az udvaron sürgölődni az állatok
között, látta szekeret hajtva az úton, és látta a többi
lánnyal, mikor napbarnított
kezével sután nyúlt a méntás süteményért… Máskor
szőlőfürtöket vagdosott, telt puttonyt cipelt, délben szinte
észrevétlenné válva megpihent a lombok takarásában, egyszerű
kék vagy rózsaszín ingében. Az ünnepségen divatos harisnyába
bújtatott lábát, új cipőjét védte a mellette lovon elvágtató
jegyese előtt… Olenyin újra hallotta a szomorú nótákat a
bálon, fülébe zengett a legény fenyegető célozgatása. De
felsajgott a kilenc csecsenc halált megelőző, megrázó éneke is,
Lukaska későbbi káromkodásával keveredve.
Marjana közelségének emlékei is
felfénylettek. Szőlőszedés közben Olenyin ügyetlenül
segítette, és kezük hirtelen összeért… Mikor a lány
megcsókolta… Mikor ő váratlanul átölelte, aztán majdnem
elsüllyedt szégyenében… Újra átélte, hogy „könyörgőn
nyújtott” kezét Marjana „erősen megszorította izmos, érdes
kezével.”. (227-8.)
Mikor az udvaron „kihallgatta” az alvó család
lélegzetvételét… Ismét átborzongta a türelmetlenséggel teli
éjszakát a másnapi tragédia előtt, mikor Marjanka válaszára
várakozott… Érezte az éj, a lány, a közeli hegyek részegítő
illatát. Fájdalmas volt az emlékezés.
Az idill helyszíne is lehetett
volna ez a kis falu – az ő számára is.
Jeroska
bácsi egyik utolsó mondata szinte mellbe vágta Olenyint:
részegesnek nevezte az öreg! Azt elismerte, hogy iszik, hogy sokat
iszik, hogy általában napokig-hetekig, sőt hónapokig nem
józanodik ki, de hogy részeges lenne!?
Mikor
ide iparkodott, fertőből menekült, undorító erkölcsi mocsokból.
Végre igazán rendesen akart élni, megszabadulni a lidércnyomástól,
hányingert kiváltó önmagától. Megnyugtatta a tudat, hogy
huszonnégy éves koráig még semmit sem rontott el véglegesen,
lelkiismerete felmentheti. Fogadkozott,
hogy korábbi hibái nem ismétlődhetnek meg, új életében már
nem ad okot szégyenkezésre. Hát súlyosabb mulasztásokkal tetézte
addigi feledhető, bocsánatos hibáit. Most élete
végéig kísérheti az önvád, hogy huszonötödik évében is
mindent elrontott, elmulasztott. Miért is tartotta magát bármikor
kivételnek, kivételesnek?
Már
nem érezte magában „a fiatalság mindenható istenének
jelenlétét” (15).
Mikor
Olenyin a véletlennek köszönhetően ide került, csak néhány nap
kellett hozzá, és erkölcsileg megtisztult a kozákok
között, felszabadult
a hegyek közelségétől, feloldódott ebben az idilli környezetben,
harmóniát talált, békét önmagával. Aztán hagyta, hogy minden
elromoljon.
Most,
utazás közben, először mérte meg magát a falubeliek
szemével. Tehát részeges.
Véletlenül hallotta meg, hogy
Marjana kövér bivalynak nevezte Vanyusa jelenlétében. Ezen
sértődötten nevetett, de sem az evésben, sem az ivászatban nem
fogta vissza magát, hiszen Moszkvában a legelőkelőbb hölgyek is
csinosnak, vonzónak, jó partinak tartották.
Most kezdte szégyellni magát
Lukasa előtt, hogy
ajándékkal akart közel kerülni hozzá, mintha lekötelezhetné
ezt a vadembert. Mintha megvesztegetné, vagy Marjanát venné meg
tőle azon a lovon, amely neki fölösleges. Könnyen adott,
önzetlenségére büszkén, tette hónapokig melengette kevély
önérzetét. Kisebbségi érzését palástolva, gyerekesen
dicsekedett a legénynek otthoni száz lovával, emeletes házaival,
azzal, hogy önként van itt, senki és semmi nem kényszeríti
harcra. Vajon vagyonából mi az ő érdeme? Miért becsülheti
önmagát?
Most
döbbent rá, hogy Lukaska figyeltette jegyesét, s mikor ő éjszaka
részegen kopogtatott Marjankához, Nazarka
megzsarolhatta
hangoskodásával. Bűnét, felsülését tíz rubellel akarta meg
nem történtté tenni, pedig nemcsak a harcosok, hanem a falubeliek
előtt is nevetségessé vált.
Csak
most jutott eszébe, hányszor sérthette meg Marjankát. Mikor már
egyértelműen érezte a remegő örömet a lány közelében, mikor
már tudta, hogy ez az egyszerű, természetes lény az
életszükségletévé vált, hogy nem ember nélküle, még akkor is
bizonytalankodott, szerelmes-e, még akkor is külön jelre,
megerősítésre és alkalomra várt, és sorban halasztgatta,
szalasztotta el a kiváló alkalmakat. Mennyit késlekedett a
vallomással, mert nem tudott dönteni! S mikor nem azt mondta, amit
előre eltervezett. Mikor a részegen kibökött könnyelmű
lánykérésre megrettent önmagától, vajon józanul nem bánja-e
meg ezt a vallomást… Mekkora sértés volt a közeledését
szívesen fogadó szülők előtt is, hogy annyiszor betolakodott
fáradt estéikbe, pedig Ulita már első
találkozásukkor kikent-kifent pofáját és dohánya mocskos bűzét
emlegette, de akkor, sőt később sem, neki ez nem számított
figyelmeztetésnek! Megvárta
a fiatalok kézfogóját, majd később tapintatlanul rákérdezett a
lakodalom időpontjára, pedig ő szeretett volna Lukaska helyében
lenni!
Nem
felszabadította a belsejében tőle függetlenül elhatalmasodott
érzés, az elszakíthatatlan kötelék: szerelmes, SZERELMES,
SZERELMES, hanem megbéklyózta, megbénította, megrettentette, és
önigazolást gyártott: „még
nem érlelődtem hozzá az őszinte, közvetlen
kapcsolathoz.” (219.).
Csak
az élő, mardosó irigység volt erősebb tehetetlenségénél.
Késlekedett,
mert ezt a tisztaságot nem akarta lerántani a maga förtelmes
mocsarába, mert lelkében nem volt képes békét teremteni.
Lebecsülte ezt a nőt, mert az eszébe sem jutott, hogy Marjanka
felemelhetné, kapcsolata megtisztíthatná, hogy Moszkvától, a
bűntől távol is élhetne vele, akár itt, a hegyek között, akár
otthon, valamelyik birtokán.
Mikor önmagát ünnepelte, újszerű
szabadságérzetét, igazán kiváló fiatalembernek érezte magát,
tele volt előítélettel. Később szégyellnie kellett, mennyire
nem „kiváló”, hogy tudatlan kozák lányokról beszélt,
akikkel nem teremthet kapcsolatot. Miért lennének tudatlanok?
Lelkiismeretük szerint élnek a nők is, a férfiak is, az öregek
is, a fiatalok is, a természet törvényei szerint,
a természet
részeként. „Napról napra szabadabbnak, emberebbnek érezte
magát” (182.)
közöttük, mégis szorongott, tétlenkedett, undorító múltjának
béna foglya maradt.
Egyetlen
pozitívuma, hogy még gondolatban sem gyalázta meg Marjankát, nem
használta ki zászlós apja kapzsiságát, Jeroska
unszolására sem kínált érte pénzt, ajándékokkal sem próbálta
megvesztegetni, mint Beleckij
Usztyinát.
Marjankát se szajhává,
se úri hölggyé nem tette, csak éppen azt a megismételhetetlen
lehetőséget kerülte ki, hogy élete társa legyen.
Miközben
ő elvonult, írogatott, a boldogságról és az önfeláldozásról
gyártott
badarabbnál badarabb
elméleteket,
amelyeket már másnap sem tudott megvédeni önmaga előtt sem, meg
keményen elítélte, megvetette a hozzá hasonló naplopókat, ez a
félárva kölyök-Lukaska, ez a hetyke, merész, önérzetes
suhanc-katona, ez a fenegyerek kiváló lován, amit maga szerzett
magának, kiválósága tudatában élt, nyüzsgött, harcolt,
kivívta mások tiszteletét, és megfelelt saját lelkiismeretének.
Abban az Olenyin
által nevetségesnek tartott katonásdiban képes volt még életét
is feláldozni.
Olenyin
most úgy indult el innen, ahogy idejött. Üres maradt. Akkor
lendülettel kereste önmagát, és azóta sem találta meg.
Lehetőségei megszédítették, a tettekig viszont addig sem, most
sem jutott el. Bűntudat
gyötörte, a mulasztás érzése nyomasztotta. Hű maradt megvetett
önmagához: nem mert természetes lenni, a természet részévé
válni, most is kikerült minden kötöttséget. Elfelé haladt erről
a kedves helyről, ahol egyszer már magára talált, ahol végleg
magára találhatna… Szerette volna visszatolni az időt, hogy most
érkezzék meg, hogy még minden előtte legyen, hogy változtathasson
azon, amit elkényelmeskedett.
Most
már sokkal nagyobb adósságot terhelik, mint a hatszázhetvennyolc
rubel szabójának vagy az ígérgetésekre felírt apróságokért,
a reggelig tartó tivornyákért Vasziljevnek, Morelnek, nem is
tudja, kiknek; nagyobbak, mint öröksége már szétszórt fele vagy
összvagyona később elpazarolt, azóta sem törlesztett egynyolcad
része.
A paradicsom kapujába ért, de
mielőtt beléphetett volna, tehetetlensége a pokolba taszította.
Veszteségként élte meg ezt a tunyaságáért járó büntetést,
sebként égette ez a veszteség.
Ez az élet már nem törlődhet ki
emlékeiből, mint korábbi léha moszkvai évei, szégyenletes
múltja – itt már önmagától sem érdemel megbocsátást. Már
nem remélt új életet. (265.)
Keserű,
„magányos,
egyedülvaló. Szeretetlen”
(270.)
szörnyeteg
maradt – jól látja az öreg Jeroska. Tökfilkó,
igazi durák. Semmivel
sem tarthatja különbnek magát, mint léha tivornyatársait, akiket
megvet, akiktől megundorodott. A moszkvaihoz nagyon hasonló falcs
világ várja, ahol „minden
csupa falcs!” (268.)
A kezdeti álmokból: „hazatérés Oroszországba, szárnysegédi
kinevezés, csodaszép feleség” (21.)
semmi sem maradt. Újra a fertő várja, „nótázás,
kártya, ivás, találgatások a kitüntetésekről – mindez még a
szokottnál is jobban” (221.)
undorította
most.
Hogy
mit szeretne, azt egész lényével tudta: itt maradni, a hegyek, a
Terek és Marjanka közelében, a természet részévé válni, mint
a szúnyogok és a fácánok, nyulak, feltöltődni felugrasztott
szarvas fekhelyén, és nem sajnálni az elszalasztott zsákmányt.
Hogy
mit akar, illetve miért lenne képes tenni is, megharcolni is, abban
még mindig bizonytalan volt, főleg így, hogy Marjankát
elvesztette.
Hogy
mit nem akar, azt a két halántékán dübörgő önvád ellenére
is teljes bizonyossággal tudta: soha többet nem merül bele
semmiféle posványba, ha már a moszkvaiból kikerülhetett. Neki
már nem szabad falcsnak lennie egyetlen falcs világban sem.
Mikor
a postatrojka megállt, Vanyusa legnagyobb megrökönyödésére
Olenyin vizet kért – és jót húzott belőle, mint forró napokon
a Terek erecskéiből elmélkedő vadászgatásai közben.
Most
azonnal elküldi Lukasához az ezredorvost, majd Beleckijtől kér
levélben segítséget, hogy ő névtelenségben maradhasson. Aztán
hazaszalajtja Vanyusát, keresse meg birtokain a felcsereket,
vajákosokat, füves embereket, hozzon el minden csodaszert. Lukasa
fiatal, erős, szervezete is csodákra lehet képes.
Bármekkora szégyen, önmaga előtt
be kellett ismernie: nem lenne belőle jó kozák. De vágyakozva
ismerte be, hogy most is szívesen lenne a vérző, haldokló Lukaska
helyében, mert ez Marjana közelségét jelenti.
Forrás:
Lev Tolsztoj: Kozákok. Kaukázusi történet. Fordította Szöllősy
Klára
Móra Ferenc Könyvkiadó, é. n., 282
p.
(Az
oldalszámok a fent említett kiadásból vett idézeteket jelzik.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése