A "Képekbe dermedt világok" pályázat harmadik helyezett novellája
A kávé
is íztelennek tűnt azon a kedd reggel. Sőt, nemcsak a kávé, de
még az a csokireszelékkel megszórt süti is, amit a sarki vegyes
üzletben szokott vásárolni, mielőtt munkába megy és amelyet
olyan jól esik suttyomban megdézsmálni az asztal alatt, amikor
senki sem figyel. Hiába, annak sem volt már ugyanolyan íze, és
ami még annál is nagyobb gond: rajtakapták amint épp megkóstolta.
Micsoda balszerencse! Pedig mindent a megszokott terv szerint vitt
véghez. „Véletlenül” levert néhány golyóstollat az
íróasztalról, lehajolt, hogy felvegye és amíg kereste a tollat,
addig néhány sütit eltüntetett a dobozkából. Csakhogy éppen
akkor lépett a háta mögé a főszerkesztő úr, aki nem igazán
kedveli ha bárki bármiféle élelmet fogyaszt az irodában, és
főleg ha azt „aljas módon, rejtegetve teszi” - ahogy mondta
Vencelnek - vagyis inkább amit megértett Vencel abból a
szitokáradatból, amit a fejére zúdítottak.
![]() |
kép: Darek Zabrocki - Lonely rider |
Vencel
előbújt az íróasztal rejtekéből, természetesen csak akkor,
amikor a főszerkesztő úr elhallgatott. Felült a székére és
gyors tempóban írni kezdett valami cikket a szombati
virágkiárusításról, aminek már egy ideje készen kellett volna
lennie. A főszerkesztő urat nem hatotta meg ez a munka iránt
érzett hirtelen fellángolás. Egy kis ideig figyelte, hogy miként
próbál összehozni néhány mondatot, aztán a vállára tette a
kezét. Vencel számára már eleve baljósnak tűnt a helyzet, mert
ha egyszer a főszerkesztő úr mellette álldogál, az sosem vezet
jóra. A kéz vállra tételéről már ne is beszéljünk.
– Vencelkém...
– itt egy kis szünetet tartott, de olyan különös szüneteket
tudott tartani beszéd közben, hogy Vencel háta mindig borsódzott
tőle – Az utolsó néhány cikkeden még lenne mit csiszolni.
Látom, kicsit elengedted magad. Ne, ne próbálj meg ellenkezni –
intette le Vencel ajakmozdulását – Valljuk be, a kávéház
megnyitójáról írt cikked nem a legaktuálisabb hangvételű és
hát, tudod, elég unalmas is. A galambos pedig nagyon furcsa. Miért
egy galamb nézőpontjából írtad? Az emberek a mai világban
rohannak, nem érdekli őket, hogy mi van a galambokkal. Már rég
nem írtál semmi különlegeset. Egy pár éve minden nap tettél
valami érdekeset az asztalra.–Vencel közben bólintani próbált,
mivel ellenkezni nem volt bátorsága – Mivel látom, hogy kicsit
lusta időszakodban vagy és máshol jár az eszed – itt vádló
tekintettel a csokis-sütemények felé arra gondoltam, hogy itt az
ideje, hogy ismét valami egyedit alkoss és bizonyíts. Itt az
ideje, hogy visszatérj önmagadhoz. Így szépen elmész a
múzeumba...
– Menjek
el a múzeumba? – kérdezte Vencel meglepetten.
– Igen,
menj el a múzeumba. Van egy szép képkiállítás a park felé eső
szárnyban. Azt szépen végignézed és megkeresed azt a
képkülönlegességet amely, egy lovagot ábrázol a lovával. Azt
mondják nagyon különös kép és igazán átütő érzéseket kelt
az ember lelkében... Na, kérlek szépen, erről írjál egy jó kis
cikket, vagy valami kritikát.
Vencel
értetlenül bámult a főszerkesztő úrra. Először is: ki nem
állhatta a kritikaírást, másodszor pedig az érdekes, különleges,
figyelemfelkeltő cikket, amivel bizonyítania kell,egy képről írja
meg? Ezt valahogy nem sikerült elfogadnia. Ez legyen a nagy
visszatérés? Egy ideig ilyen gondolatokkal küszködött, aztán
fokozatosan meggyőzte magát, hogy úgyis kár az ellenkezés, nem
szükséges, hogy a főszerkesztő úr jobban megorroljon rá.
Valamit majd csak ír.
– Nem
lehetne, hogy ne menjek oda, hanem csak egy képről nézzem meg a
festményt? – kérdezte bátortalanul.
A
főszerkesztő úr idegesen megcsóválta a fejét.
– Szó
sem lehet róla! Teljesen más hatást gyakorol rád egy kép ha azt
élőben látod, mint ha csak egy más kép síkjának részeként
tekintenél rá. Másképpen érinti meg a lelkedet...
Szóval
minden ellenkezés hasztalan. Így került Vencel egy sárga taxi
hátsó ülésére, amely a városi múzeum felé zötykölődött.
Egy kissé mérges volt. Ugyan mi lehet olyan különleges egy
képben?
A
taxi megállt a múzeum előtt. Vencel fizetett és kiszállt az
autóból. Épp szemerkélt az eső, ami még inkább nyomasztóbbá
tette azt a kedd délelőttöt. Nincs már így is elég baja? Az
eddigi cikkeit leunalmasozták, pedig olyan érdekes dolgokat írt,
ahogy a galambok bőrébe bújva mesélte el a városnapokon
látottakat... Teljesen más nézőpontból elevenítette fel az
ünnepséget. Mondhatni madártávlatból. De ez van, nem értékelték.
Ezen felül elkapták csokis-sütemény evés közben, a főszerkesztő
leszidta,és még a második kávé is ugyanolyan ízetlennek tűnt,
mint az első. Nem is, inkább még ízetlenebbnek. Most pedig egy
múzeum előtt álldogál, az új kabátja lassan elázik és
hamarosan belép egy terembe, hogy megnézzen egy képet, amiről
valami érdekeset, valami egyedit kell alkotnia. Na igen, ez a nap a
minden keddek koronája.
Belépett
az épületbe. Tény: akár újságíró, akár nem, jegyet úgyis
kell vennie. Ettől csak még dühösebb lett, mert alig maradt
pénze, ugyanis az a kevés ami volt nála elment a taxira és a
belépőre. Nem volt kedve végignézni a teljes kiállítást, csak
az ő képét kereste, így végigszáguldott a termeken. Mit is
mondott a főszerkesztő? Egy lovag és a lova... Az első három
teremben nem volt semmi hasonló, aztán a negyedikben megpillantott
egy közepes méretű képet, amelyet egy kissé kiemeltek
elrendezésben a többi kép közül és pontosan a keresett alakokat
ábrázolta. Alaposan szemügyre vette, megnézett minden kis
részletet rajta, aztán újra és újra elolvasta a kép címét, a
festő nevét, míg teljesen meg nem bizonyosodott, hogy meg nem
találta.
„Ez
lenne az a kép?”- tűnődött el. Nagyon úgy tűnt, hogy igen.
Érezte amint elönti a düh. Hogy írjon erről a képről
lélegzetelállító dolgokat? Ennyi? Ennyi az egész? Hogy ragadja
meg ezzel az olvasók figyelmét? Egy lovagruhába öltözött alak
egy ló mellett álldogál, a háttérben pedig talán egy szikla
húzódik... Nagy dolog. Ezért jött ide és költötte el minden
süteményre szánt pénzét?! Micsoda igazságtalanság. Sarkon
fordult és ki akart rohanni a teremből, nem számít hova, csak ne
kelljen itt lennie.
Az
ajtó előtt megtorpant és óvatosan visszasomfordált a festmény
elé. Végtére is, szép kép volt. Szépen ki volt rajta dolgozva a
két központi alak, különösen a ló. De akkor is! Mit írjon
róla? Tanácstalanul állt a kép előtt, szinte farkasszemet nézett
a két festékbe fagyott alakkal. Nem írhat csak annyit, hogy ez egy
ritka képkülönlegesség, ami nagyon szép, főleg ahogy a ló
testére vetül a fénysugár.
Más
látogatók is a terembe léptek és megcsodálták az alkotásokat.
Sikerült néhány mondatfoszlányt elkapnia két hölgy halk
beszélgetéséből, akik szintén a lovagot ábrázoló képet
figyelték. Ilyen mondatokat csípett el, mint „Nagyon élethű!”,
„Csodás!”, „Van valami különös varázsa.”
Az
egyik hölgy Vencelre pillantott. Látva, hogy milyen régen áll már
a kép előtt, rámosolygott és kedvesen megkérdezte, hogy ugye,
milyen szép? Vencel, mint akit álmából ráztak fel zavartan
bólogatott és ismételgette, hogy igen, igen.
A
látogatók átsétáltak egy másik terembe, aztán újabbak léptek
be az ajtón és egy másikon át távoztak, Vencel pedig még mindig
ott állt szemben a képpel és szinte már kétségbeesetten
gyötrődött azon, hogy mit is írjon. Bizonyítania kellett, nem
babra ment a játék. El kezdett fel és alá járkálni a kép
előtt.
Mit
szólnának hozzá, ha egy múltbéli utazásra hívná az olvasókat
és így mutatná be a képet? Á, nem. A képen csak egy lovag van
és egy ló.Nem lenne túl nagy utazás. Vagy mi lenne ha az üzenetre
fektetné a hangsúlyt? Jó, de mi az üzenet? Idegesen a hajába
túrt az ujjaival. Megállt a járkálásban és ismét a képre
nézett, majd egy nagyot sóhajtott.
Azért
ez már túlzás, hogy ennyire ne jusson eszébe semmi jó ötlet.
Ezek a keddek borzasztóak. Eddig nem is gondolta, hogy ennyire
szörnyűek tudnak lenni.
Egész
közel lépett a festményhez. Hogy írja meg ezt a képet érdekesen?
Addig állt így a kép előtt eltűnődve, amíg fájni nem kezdett
a háta. Amikor sehogy sem akart szűnni a fájdalom, az egyik
teremőrtől kért egy széket. A teremőr meglepetten felhúzta a
szemöldökét , de aztán igyekezett szerezni egy széket. Úgy öt
percen belül meg is érkezett vele. Vencel boldogan a festmény elé
helyezte és lehuppant rá, aztán onnan figyelte tovább a képet.
– Hogy
ezek a műkedvelők milyen sokáig képesek bámulni egy festményt...
– csóválta a fejét a teremőr.
Vencel
végigfuttatta a tekintetét a kép minden részletén. Mit írjon?
Hogyan kezdjen neki? Egyre csüggedtebben és csüggedtebben figyelte
a színek játékát a vásznon. Nem érzett semmi különlegeset
vagy átütőt. Semmi olyat, amiről a szerkesztő beszélt. Vajon
miért? Már rég óta figyeli ezt a képet és még sincs egy jó
ötlete sem. Szája gúnyos mosolyba rándult és végső
tanácstalanságában megszólalt.
– Mondd,
mit írjak rólad, lovag?
Ezt a
kérdést a kétségbeesés mondatta vele. Amolyan költői kérdésnek
szánta, nem is várt feleletet.
De ez
lehetetlen. Ez nem történhetett meg! A lovag egy kicsit
megbiccentette a fejét és vállat vont.
Vencel
ijedtében felugrott, a lendülettől felborult a szék. Megdörzsölte
szemeit és győzködte magát, hogy csak képzelődött. A teremőr
belépett a terembe és meglepetten pillantott először a székre,
aztán Vencelre.
Vencel
hebegett egy kicsit, nem merte megmondani, hogy mit látott, vagyis
mit vélt látni.
semmi
baj, ne tessék idegeskedni... Én csak... Épp csak... – lesütötte
a szemeit – Én csak... már kezdek képzelődni... Hirtelen úgy
láttam, mintha megmozdult volna a lovag... a képen.
Az
utolsó szavakat meglehetősen tagoltan ejtette ki, aztán zavartan
elmosolyodott.
– Azt
hiszem fáradt vagyok.
A
teremőr végignézett rajta.
– Egész
nap azt a képet bámulja, mint egy molylepke a lámpafényt. Még
csodálkozik ha ilyesmiket lát?
Vencel
felállította széket és kényszeredetten mosolygott. A teremőr
fejcsóválva kiment a teremből, Vencel pedig visszaült a székre.
Na,
ez már mindennek a teteje! Most már képzelődik is. Még hogy a
lovag vállat vont? Hogyan mozdulhatna meg bárki is egy festményen?
Még kótyagosnak nézi a teremőr, ha így folytatja. Túlságosan a
szívére vette ezt az egész cikkírási ügyet...
Eldöntötte,
hogy ír egy egyszerű ismertetőt és a többit rábízza a sorsra.
Vagyis inkább a főszerkesztőre, mert ő elég nagy mértékben
képviseli a sorsot. Igen, ez jó lesz. Nem kell annyit gyötrődni
és aggódni. Majd megírja a szombati virágkiárusításról szóló
cikket valamivel érdekesebb hangnemben. Ahogy a széken ült,
szemtől szemben a képpel, lassan teljesen megnyugtatta magát,
olyannyira, hogy máris menni készült. Még egyszer végignézett a
képen, aztán gúnyosan odavetette a dermedt alaknak:
– Viszlát,
lovag!
Normális
esetben egy festményen látható lovag nem mozdul meg, de Vencel
kezdte érezni, hogy ez már egyáltalán nem normális eset, és el
is kezdte szidni önmagát, amiért ilyen bolondos fantáziája van,
ugyanis úgy látta, mintha a lovag megmozdította volna a kezét.
Csak nem integetni akart, a csodába is?! Nyugalom! Csak
képzelődsz...
– Tényleg
elment az eszem – nyögte Vencel, mert már a ló is megmozdult,
megrázva hosszú fekete sörényét.
Ismét
gyors léptekkel el akarta hagyni a termet, de az ajtóban megtorpant
és visszasomfordált a festményhez.
Muszáj
még egyszer megnéznie azt a képet, hogy nyugodt szívvel
távozhasson. Közel lépett hozzá, jól megfigyelte az
ecsetvonásokat, és lassacskán megnyugodott. Elmosolyodott azon,
hogy milyen természetes az, hogy nem történik semmi, de amint meg
akart fordulni, abban a pillanatban... Hát ez képtelenség! A ló
megrázta a sörényét, a lovag pedig megvakarta az orrát. Ilyen
nincsen! Vencel felindultan hátrált egy lépést, aztán
visszaugrott a kép elé. Itt a szemének már nem hihet, itt
cselekedni kell! A kezét gondolkodás nélkül rátette a képre,
egész pontosan a ló sörényére.
Kellet
néhány másodperc amíg Vencel ráeszmélt arra, hogy épp a fűben
álldogált és egy barna lovat simogatott. Mármint... mit csinált!?
Vencel
ijedtében hátraugrott. A ló is megrémült a hirtelen mozdulattól:
egy hangos nyerítéssel két lábra ágaskodott.
Vencel
nem mert megmozdulni csak a tekintetét járatta a nem megszokott
környezeten. Egy füves mezőn álldogált, mögötte egy szikla
húzódott, amely a magasba emelte büszke homlokát. Vencel
megdörzsölte a szemét, de nem változott semmi. Csak nem a képben
van?! Úgy döntött megcsípi a karját, de az is csak arra volt jó,
hogy felszisszenjen a fájdalomtól, az önmaga felpofozásáról már
nem is beszélve...
A
lovat közben lecsendesítette valaki, akit eddig Vencel nem látott,
de nem kellett sokáig várnia. Egy gyors mozdulattal előlépett egy
lovag a ló mögül. Fején ezüstös fénnyel csillant meg a sisak,
hátán barna palást hullámzott végig, bal oldalán pedig
meg-megvillant a derekához erősített kard markolata. Vencel hátán
végigfutott a hideg. A lovag végignézett rajta és összevonta
szemöldökét.
– Mondd,
ki valál, furcsa öltözetű idegen és mit akartál a lovammal?
Vencel
elkerekedett szemmel bámult a mennydörgő hang tulajdonosára.
– Talán
tolvajlásra adád a fejed?– emelte fel még jobban a hangját a
lovag– Én megbüntetem a tolvajokat.
Vencel
tekintete ismét a kard markolatára siklott és a lehetséges
büntetéseket vette számba.
– Jaj,
dehogyis – emelte fel kezeit – Nem akartam ellopni a lovag úr
lovát... – itt lehunyta a szemét és próbálta meggyőzni magát
arról, hogy ez nem egyéb, csak egy rémálom, ami hamarosan véget
ér. Minden esetre vagy ő nem volt túl meggyőző vagy ez nem csak
álom volt, de amikor kinyitotta a szemét még mindig a lovaggal
szemben állt.
A
lovag továbbra is összevont szemöldökkel méregette a gyanús
idegent.
– Mely
vidékről érkeztél, hogy ily furcsa a beszéded? Nem ismerem ezen
nyelvjárást...
Vencel
sóhajtott. Hogy magyarázza el, hogy ő egy borzasztó hétfői
napon belépett a múzeumba és most itt van, feltehetően egy
képben. Még feldühödik és előrántja a kardját. Tudja ez a
lovag egyáltalán, hogy hol van?
Kétségbeesetten
körbepillantott, de nem látott semmiféle ajtót, kijáratot.
Márpedig ki kell jutnia innen! Ha bejött akkor ki is fog menni. És
igen sürgősen. A helyzet egyre kétségbeejtőbb. Sehol egy rés,
sehol egy ablak, sehol semmi. Kinyújtotta a kezeit és elkezdett
hadonászni a levegőben – végülis ide is úgy került, hogy
rátette a kezét egy képre, hátha most is ráteheti valami
láthatatlan dologra az ujjait és akkor már vége is ennek a
lovagregénynek. Sajnos minden túlságosan valóságosnak tűnt, nem
találta meg a láthatatlan kijáratot. Ekkor eszébe jutott valami.
Úgy érkezett ide, hogy a lovon volt a keze. Hátha visszafelé is
működne a dolog. Odaszaladt a lóhoz és rátette a sörényére a
kezét.
Nem
történt semmi. Biztos nem jó helyre tette. Elkezdte simogatni a
lovat: a fejét, a fülét, a homlokát, a hátát... A sörényén
legalább hétszer húzta végig az ujjait, de nem lett meg a várt
eredmény. Teljesen kétségbeesett. Kell lennie egy kijáratnak
valahol.! Térdre esett és a földet tapogatta. Körbe-körbe
mászkált, kezét végighúzta a föld minden rücskén, minden
fűszálon... Semmi.
A
lovag egy ideig eltűnődve figyelte, aztán megszólalt.
– Látom,
nem vagy ép elméjű... Csak nem udvari bolond vagy?
Vencel
teljesen megfeledkezett a lovagról, pedig éppen mellette térdelt.
Hangjára egy kissé összerezzent. Lehajtotta a fejét. Mi lesz ha
sosem jut ki innen?
Aztán
egy nagyot sóhajtott és megrázta a fejét.
– Nem
vagyok udvari bolond. Újságíró vagyok.
A
lovag értetlenül bámult rá, nyilván nem ismerte az „újságíró”
szót.
Vencel
továbbra is térdelt, de mély gondolkodóba esett. Igen, ő egy
újságíró. És egy újságíró bármilyen körülmények között
újságíró, még akkor is ha éppen egy festményben van. Egyszerre
más színben kezdte látni a dolgokat. Az ember nem találkozik
minden nap igazi lovagokkal.
Vigyorogva
felállt, leporolta a nadrágját és a lovagra nézett.
– Mit
szólna egy interjúhoz?
A
lovag hátrált egy lépést és a kardjához kapott.
– A
kuruzslást nem tűrhetém soha.
Vencel
sóhajtott. Milyen elavult a múlt: nem tudja mi az az interjú. Itt
neki kell alkalmazkodnia. Kihúzta magát és megköszörülte a
torkát.
– Nem
kuruzslásról szólék, ó, dicső lovag, csak néhány szerény
kérdésre várnék feleletet, hogy papírra vethessem majd. Vala. –
Vagy nem kell ide a vala? Vencel komolyan eltűnődött ezen , mivel
igyekezett belemerülni a régi kor nyelvezetébe. – Szóval oly
boldoggá tenne (vala?) ha mesélne az életéről és a
mindennapjairól.
A
lovag habozott egy keveset, aztán válaszolt.
– Életem
az igazság őrzése és gyengék megóvása. Követem a hit útját
és alázattal levék hű szolgája királyomnak.
Vencel
elragadtatottan összecsapta kezeit.
– Ez
klassz!
Tüstént
kotorászni kezdett a zsebeiben, hogy egy papírt vegyen elő, de a
kabátja új volt, még nem volt ideje teletömni semmivel. Dühösen
a homlokára csapott.
– Roppant
bolondos úgy a beszéded, mint a viselkedésed. Bizonyára jól
mulattatod királyodat és ő kedvét leli jelenlétedben. – nézett
a szemébe a lovag.
– Vencel
sóhajtott. Tényleg bolondnak nézik. Lehet, hogy van is benne
valami. Aki képes beszélgetni egy képre festett lovaggal, azzal
lehet, hogy van egy kevés gond. De nincs idő ilyesmiken tűnődni.
Most az interjúra kell hangolódni, ha van papír, ha nincs.
– Bátorkodnék
feltenni egy másik kérdést: Hogyan válhat valaki lovaggá? –
itt megint megállt mert nem tudta, hogy kell-e a vala a végére
vagy sem.
A
lovag a messzeséget fürkészte.
– Hosszú
út vezetete ide engem. Már kicsiny gyermekként mint apród
szolgálék és elsajátítám vala a művészeteket, s bebizonyítám,
hogy használt a tiszta neveltetés, így királyom lovaggá üte
vala engem.
Vencel
elvigyorodott.
– És
most mit csinál vala? – kérdezte élénken – Mármint mi
járatban itt ezen a füves helyen, a szikla mellett?
– Valakire
várok, kíváncsi és bolondos kérdező.
Vencel
szeme felcsillant és már kérdezte is volna meg, hogy kire, de
követte a lovag távolba révedő tekintetét és megpillantotta a
közelgő lovast. Gyors vágtában haladt feléjük, vörös
palástját lobogtatta a szél. A páncélja élesen megcsillant
ahogy rávetült a napsugár. Hűvös és tiszta fény verődött
vissza róla. A lova gyors volt, fekete szőre csillogott, és szinte
röpítette gazdáját feléjük.
Vencel
tátva felejtette a száját. Micsoda sztori lesz ebből! Ki ez a
csodálatos lovag, aki szélvészként vágtat erre éjsötét
paripáján? Miért találkozik két lovag itt? Mi megbeszélni
valójuk vagy mi megvívni valójuk lehet? Ó, ez mindent megér!
Végre, valami akció, valami különös fordulat! Teljesen
átszellemülten hátrált a szikla felé. A háttérből akarta
végignézni az eseményeket mint külső szemlélő, nehogy
megzavarja a találkozást.
Odaért
a szikla mellé és figyelte amint a lovas közeledett. Milyen cikk
lesz ebből! Örömittasan a sziklafalnak vetette a hátát és abban
a pillanatban valami történt.
Hirtelen
homályossá vált a kép, érezte, hogy megszédül és mire
feleszmélt már csak egy festményt látott a múzeum falán. A
képen egy lovag állt, mellette pedig a lova. Értetlenül nézett
maga elé, aztán megdörzsölte a szemét.
– Jót
aludtunk, mi?– vigyorgott a teremőr – Nem is csoda ha
elaludtunk, mikor egész áldott nap csak azt a képet bámuljuk...
Vencel
felállt a székről. Elaludtunk? Csak álom volt? Az nem lehet.
Egész
közel lépett a képhez, de az alakok festékbe fagyottan álltak,
mozdulatlanul. Ezek szerint sosem tudja meg, miért találkozott a
két lovag és ki volt az a különös másik... Megvakarta a fejét.
A sziklát tényleg nem ellenőrizte le, hogy nem az rejti-e az
átjárót..
A kép
most már egész másnak tűnt. Tényleg átütővé vált, olyan
megmagyarázhatatlanul különlegessé. Jelentést kapott minden
ecsetvonás, minden színfolt, minden árnyék.
Vencel
úgy érezte, hogy szétárad lelkében a boldogság, és
megrohamozzák az ötletek. Megköszönte a széket és kipördült a
teremből, majd a múzeum épületéből is.
A
teremőr pedig megállapította magában, hogy lehetetlen kiigazodni
ezeken a műkedvelőkön.
Az eső
elállt és néhány gyenge felhőfoszlány mögül előtörtek a
napsugarak. Vencel nem bánta, hogy nincs pénze taxira és sétálnia
kell, az idő alatt legalább átgondolhatja az írása minden
részletét.
Boldogan
lépett az irodájába, leült az asztalához, kezébe vette a tollat
és írni kezdett...
A
szerda ugyanúgy indult, mint a kedd. Vencel megitta a kávéját,
amelynek teljesen más íze volt, mint az azelőtti napon.
Megvásárolta a szokásos süti adagját, leült az asztalához és
„véletlenül” leverte a golyóstollát, hogy suttyomban
lakmározhasson. A sütinek is teljesen más íze volt, sokkal
finomabbá, sokkal édesebbé vált.
Csak
a főszerkesztő úr nem volt más. Megint akkor lépett be az
irodába, amikor nem kellett volna, de nem kiabált és nem is szidta
le Vencelt, hanem megvárta amíg ismét felül a székére.
– Vencelkém...
– szólalt meg és kezét a vállára tette. Vencel összeszorította
a fogait. Jaj, ne! Megint a kéz. – Meg kell, hogy mondjam, nem
gondoltam volna, hogy elküldelek a múzeumba, hogy nézz meg egy
képet és írj róla valamit, te pedig egy ilyen alkotást teszel a
nap végén az asztalomra... Nem kérdezem meg, hogy honnan jött az
ötlet, a galambos cikked után már nincsenek ilyen kérdéseim,
mert tudom, hogy úgy sem érteném meg a te tekervényes
gondolkodásmódodat. Minden esetre – itt hatásszünetet tartott –
nagyon egyedi megközelítése ez a témának. Képzeletbeli interjút
készíteni a képen látható lovaggal... Nagyon különös ötlet!
Nekem nem jutott volna eszembe. – Vencel szíve hevesen vert –
Szóval, csak azt szeretném mondani, hogy igazán rendkívüli
cikket alkottál, a holnapi számban benne lesz. – mosolyodott el a
főszerkesztő – És megbocsátom, hogy képtelen vagy ellenállni
néhány csokis süteménynek.
Vencel
azt sem tudta mit tegyen örömében.
A
főszerkesztő úr távozni készült.
– Főszerkesztő
úr – állt fel a székről Vencel–Köszönöm.
A
főszerkesztő kérdő mozdulatot tett.
– Köszönöm,
hogy elküldött a múzeumba. Tényleg másképp látja az ember
élőben a festményt...
A
szerkesztő úr elmosolyodott.
– És
te milyennek láttad azt a képet?
Vencel
dobolni kezdett az ujjaival az asztallapon. Milyennek látta? Nehéz
kérdés.
– Túlságosan
élethűnek és valóságosnak, azt hiszem...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése