![]() | |
kép: Writing by jlmack |
A Duna partján, a
kikötő közelében, a lépcsőn ücsörögve, szemlélve a
folytonosan változó, a kacsákat gyengéden ringató, szürkésbarna
vizet és a fennakadt hordalékot, egy kicsit olyan érzésem van,
mintha mellém telepedett volna József Attila, s fennakadva a világ
ágbogán együtt vizsgálnánk a szemközti Margit-szigetet. Most
mintha csodálkozva, halkan meg is szólalna:
– Futószőnyeg...
Hát az ott jobbra?
– Az Árpád
híd...
– Tudom, már az
én időmben is tervezgették! Hát innen is be lehet jutni már
Arany kedves tölgyfáihoz!?
– Te írtad, hogy
az idő lassan elszivárog... ez most a valódi világ... –
szembesítem Attilát a mával, ki a sorsába merülve most is alig
hallja, hogy fecseg a felszín, hisz most is a mélységet kutatja.
– És most is csak
azt mondom, hogy te is lépj túl a mostani kocsmán, az értelemig
és tovább! Ne alkudj! Légy boldog! Figyeld, ahogy a nyugalom és a
remegés egymást öleli, s ahogy a habban kecsesen okos csevegés
kél...
Ez a kis
képzeletjáték, szomorúan békés jelenet felidéz bennem egy
emlékképet. Nagybátyám is sokszor nézte az ihletet adó
vízfelszínt, miközben horgászott. Olykor hajnalban messzire
kievezett, mint az igaziak, s ilyenkor nem indította be a csónak
motorját. Beetetett. Várta a kapást. Pedig nem is szerette a
halat... A pecabot alibinek kellett, a halfogás csak pótcselekvés
volt számára. Ilyenkor valószínűleg egymásba mosódott a Duna
vize és gondolatainak árja. A vízfodrok segítségével
megindulhatott fantáziája, a múltbéli emlékképek oly szépen
kikristályosodhattak, összeállhattak tudatában!
Újra a hidakra
téved tekintetem. Szemem láttára megelevenedik a Margit híd,
megjelennek előttem a "Városi ballada" figurái. Bevillan
az öngyilkos tábor képe, átérzem a veszélyes, sűrű forgatag
sodrását. Szeretnék ellenállni a viharnak... A hidak sorában
megjelenik képzeletemben a Mirabeau is, a Duna helyett pedig a
Szajna partja, s mintha Apollinaire érintené meg a vállam:
– Karjaink hídja
alatt a hullám fut... Emlékekkel telik meg lelkünk... Fel akarjuk
kutatni a jóság tájait...
Igen, valami
ilyesmi miatt kezdtem el írni. A "semmiből" egyszerre
csak emlékképek tolultak elő, nem hagytak nyugton,
rákényszerítettek, hogy kiírjam magamból, ami mindig is ott volt
bennem, türelmesen várakozó, ráérős nyugalomban. Ahogy
elferdült a világ körülöttem, mind erőszakosabban csendült
fel bennem a jóság és az írás síró vágya.
– Tán önző
voltam, de víg hitet akartam adni másnak is, és szerettem volna
drága szókat hallani... – súgja a fülembe Ady védekezőn. Én
meg továbbgondolom mindezt. Hol vannak a szépen megformált, kedves
szavak? Hova tűnt a figyelmesség, az ösztönös segíteni akarás,
s miért olyan ritka, feltűnő, drága kincs az emberség? Hisz
mindenki egyformán birtokolhatná a nyelvet! Még jó, hogy néha
azért átragad egy-egy fogékonyabb, nyitottabb lélekre a szavak
derűje, vagy legalább a szemekben tükröződik valamiféle emberi
együttérzés, megerősítés vagy elutasítás.
– Megy a hajó a
Dunán, lemaradt a kapitány... Licsi-locsi licsi-loccs... – így
jelenik meg a lépcsőt nyaldosó hullámok közt Weöres Sándor
alakja, s megindul felém:
– Szórd szét
kincseid - a gazdagság legyél te magad – ezt megértve még
erősebb bennem a vágy, hogy tollat ragadjak. Hisz milyen kincseim
vannak? Megértés, együttérzés, jó szándék és szavak...
Ezeket tudom szétszórni...
A Duna néha árad,
máskor meg apad. Mintha egy fura vízállásjelentés szavait
hallanám, talán egy rádió szól a távolban halkan valahol a
harmonika helyett, s nem a tücsök, hanem a Juhász Gyulát és a
Tiszát megidéző tudatom felel rá csendben. Láttam a sziget egy
részét víz alatt. Volt, amikor nem tudtam volna itt ücsörögni,
ahol most pihenek. A rakpart útjelző táblái és lámpái alig
látszottak ki az áradatból. Néha az én gondolataim, szavaim is
áradnak, mert nem tudom már megfékezni őket, jobban érzem magam,
ha szabadabb folyást engedek nekik. Írok hát. Ez lett a lényegem.
– Mint fulladó az
örvénylő vízen, végiglátom egy ájult pillanatban az életem...
– a múltból így örvénylik elő most már Tóth Árpád is.
Bár a rímes,
furcsa játékot űző költő a lélek balga fényűzésének nevezi
az írást, s a káromkodó, nyers dalú jelenben haszontalan
időtöltésnek tartja, még ő is vigasztalónak találja azt, hogy
ha csak néhány pillanatra is, de összetalálkozhat két lélek –
ha nem is egy dimenzióban – a verssorai által... Így aztán a
legfájóbb időszakaiban is képtelen véglegesen jó éjszakát
inteni a verseknek. Én is belekóstoltam az írás örömébe.
Barátra, társra találtam benne, ki nyugalmat áraszt, értelmet ad
a mindennapoknak. Segít tisztázni az érzéseimet, segít
elválasztani a lényegest a lényegtelentől, s írás közben talán
kicsit sztoikusabbá válhatok, mely elengedhetetlen feltétele
annak, hogy – ha csak kis időre is – elégedettebb, boldogabb,
s tán bölcsebb lehessek.
Bár a szemközti
tölgyfák szerelmese, Arany János is szeretné letenni az
elnehezült lantot, mikor már nem éghetnek versenyben húrjai
Petőfivel, mikor már reves faként érzi csak magát világolni az
adott közegben, mégis egyértelmű, hogy mindvégig kebeléhez
szorította drága hangszerét, s valójában nem tudott lemondani az
írásról soha... Ha már megízleltem, én sem tudok, nem is akarok
lemondani róla. Írnom kell!
Az előbb fülembe
súgó Ady Endre látszólag hetyke úrként áll az írás
mesterségéhez. Bár a verset csak cifra szolgának tekinti, s
fittyet hány arra, ki hogy tempóz vagy istenül társai közül,
azért a költemények megtisztító árján átlényegül, egyre új
vizek, vágyak felé röpül... Miért teszi ezt?
Általában az
önkifejezés, az önkiteljesedés eszköze az írás, olyasmi, mint
az ecset, a festék vagy a vászon a festőnek. Festés vagy írás
közben árad a lélek. Kár lenne tagadni, hogy az öngyógyítást
is szolgálja mindkét tevékenység. A felfedés, a feltárás, a
magyarázatok, a mentségek keresése elengedhetetlen feltétele a
gyógyulásnak, megbékélésnek, megnyugvásnak. Nem véletlenül
köt ki a vallomásnál, az írásnál Szent Ágoston, Rousseau, vagy
mondjuk az erdélyi emlékírók többsége! Pszichikailag is
elfogadható terápia a szabad asszociációk kiírása magunkból.
Bár erről inkább József Attilát kéne megkérdeznünk.
– Itt vagy még a
közelben, drága Attila?
– Te meg mit
foglalkozol egy beteg ember látleletével? – Erre persze
elszégyellem magam, s elbizonytalanodom. Lehet, hogy nem is Gyömrői
Edit tanácsolta ezt a gyógymódot? Lehet, hogy nem is válhat be?
Hisz írni nem lehet úgy, hogy az ember nem fogalmaz... Ha meg
fogalmaz, az már nem szabad asszociáció... Nyilván tudatosabb,
kontrolláltabb az asszociációk lejegyzésénél a költői vagy az
írói tevékenység, bár talán felfedhetnénk a hasonlóságokat
is. Írás közben titkokat, igazságokat, összefüggéseket
tárhatunk fel magunkról és a környezetünkben élőkről, a
megtapasztaltakról, a valósan vagy a képzeletünkben, álmainkban
megélt dolgokról direkten, bújtatva vagy szimbolikusan.
Olyan részletek
sejlenek elő, ha írok, melyek rég eltompultak a tudatomban, s
nekem magamnak is meglepetést okoz, miért is nem őriztem élesebben
ezeket az emlékeimben. Ha pedig ennyire nem fektettem rájuk
hangsúlyt, hogy jöhetnek akkor elő ilyen kristálytisztán, minden
megerőltetés nélkül?
– Talán úgy vagy
vele, mint én! Mintha valamikor kívülről tudtam volna az utolsó
betűig, amit épp írok, s most csak vissza kellene rá emlékezni –
jegyzi meg bölcs egyszerűséggel a közelemben Babits Mihály, ki
mintha most szállna éppen arra a hajóra, melyről majd Esztergomot
először megpillantja, s szívébe zárja...
Látom Babits körül
a Danaida-lányokat, majd merítve, majd ürítve az ötven bűvös
tölthetetlen edényt, s hallom a víz csurgását... Nem szól bele
tevékenységükbe a Párka, talán nincs is elásott kincs, elnémul
a költő, kihuny minden lidérc és marad a puszta csont.
Életem fonalai
helyett – melyeket a Párkák szövögetnek helyettem – a gobelin
szálait rendezem. Hímzéskor jóleső érzés, hogy a színek és
formák úrhölgye lehetek, hisz szemem láttára alakul a kép. Én
formálom, én határozom meg. Egyre szaporodnak a részletek, nehéz
a varrást félretenni, mert a kíváncsiság, a teljesség igénye
hajt, jó látni, ahogy formálódik, szót fogad minden, ilyenkor
semmi nem áll ellen akaratomnak, sőt, néha kelleti magát a
kibontakozó kép, ötleteket ad, de nem erőltet, nem befolyásol.
Éppígy vagyok az írással, a betűkkel és a nyelvi formákkal is.
Kacérkodnak velem
a hangok, a betűk. Szimbolikájukkal, alakjukkal meghatározzák
hangulataimat, az érzelmi árnyalatokat igen jól meg lehet ragadni
a magas, a mély, a lágy vagy a keményebb hatású hangzókkal.
Persze nem mindig tudatos mindez, legtöbbször inkább ösztönös,
észrevétlenül ható, rafináltan bujkáló, majd elém toppanó
jelenség. Egyszerre kiáltok fel Rimbaud-val:
– Csak egyszer
lehessek titkotok mind elbeszélni bátor! – S máris felbukkan a
kölyök-Shakespeare részeg hajója...
– Hogy jöttem
lefelé egykedvű, vén vizeknek folyásán! – S teljes mértékben
átérzem hangulatát:
– Vizek szabadja
lettem, ki vígan elcsatangol.
Elsősorban
kóborlásaim szabadítottak fel bennem valamit, s azóta is
szolgálom Múzsám, menvén az ég alatt... A szavak hossza,
szótagszáma, ritmikája, dallama, hangrendje és jelentése mind
ösztönösen meghatározza soraimat, szaporodó barázdáimat, újabb
gondolataimat, asszociációimat, és persze fordítva is igaz
mindez. Első felötlő gondolatfoszlányaim természetesen
alapvetően meghatározzák az irányt, a hangsúlyokat, de csak
látszólag szűkítik be a kezdeti végtelennek mutatkozó
lehetőségeket, mert bármerre indulva tömérdek újabb és újabb
váratlan variáció kínálkozik. A barázda, a végtelen puszta, a
hidak így együtt már Illyés Gyulát keltik életre, kinek hangja
a szellő szárnyán eljut a távolabbi pillérekig is:
– Csak állnak a
futó folyam és a futó idő felett!
– Megy az idő, én
megálltam... – tesszük hozzá egyszerre Apollinaire-rel. S talán
ez is magyarázat arra, miért is írok. Megragadom az időt, papírra
vetem a pillanatot. Az írás segítségével mintha el tudnám kapni
az idő grabancát.
– Örök harc... –
sodorja felém az erre suhanó kacagó szél Ady hangját. Igen... És
hogyan állítom csatasorba rendelkezésre álló eszközeimet?
Látszólag én
vezénylem a szavak hadát, én vagyok az úrnő, a prózai forma
csak cifra szolga, én idézem meg a tartalmilag és formailag
ízlésemnek megfelelő szavakat, én hívom életre őket, de
sokszor önkéntesen szegődnek szolgálatomra, maguktól
kínálkoznak, sőt, segítségemre sietnek. Azt hihetné bárki,
hogy olykor szabadságra mennek, hűtlenkednek. De Babitscsal szemben
úgy érzem, minden szó bármikor rendelkezésemre áll, azonnal
kiszolgál, a nyelv sohasem csal meg, nem hagy cserben. Nincs egy
dezertőr sem a szavak világában! Legfeljebb hiányzik a tiszta,
jól körvonalazott gondolat – belőlem. Ha nincs letisztult
eszmém, akkor hiába állnak sorba szeretett nyelvi eszközeim.
Hiába kelletik magukat, öncélú játék volna szócsatába
küldeni, összeugrasztani őket! Mivel volnék ilyenkor különb
Mikszáth Kálmán különc Pongrácz grófjánál? Nyelvi
fegyvereim, lehetőségeim szemléjénél rendkívül kedvező lenne
a mérlegem, viszont ha rosszul, ügyetlenül gazdálkodom ezzel a
vagyonnal, vesztesként elkulloghatok, még nevetségessé is
válhatok.
Persze néha én is
elfáradok, elnémulok, gégém szűkül... S Pilinszky János
"zavarja meg" gondolataimat:
– De hisz te is
tudod, hogy csak halak vagyunk a hálóban...
– Hasonlat mit sem
ér, eldobom! – csattan utána Radnóti szava... Igaz, nem
mindenható a nyelv. De nem tudunk egyelőre jobb eszközt nála! A
tökéletes gondolatátvitel lehetetlenség! Ösztöneink,
ráérzéseink rengeteget segíthetnek, kiolvashatunk milliónyi
dolgot a szemekből, mozdulatokból, a testbeszéd árulkodó és
teljes egészében leplezhetetlen jeleiből... Már az is hatalmas
eredmény, ha csak egy kis tört részét át tudjuk adni annak, amit
érzünk, ami foglalkoztat bennünket, ami fontos számunkra. De
nagyrészt rejtve maradunk embertársaink elől, s valljuk be, még
saját magunkkal is tisztába kellene jönnünk!
– Csak nem azt
érzed, hogy valahova a világ végére kerültél, mintha egyedül
élnél a földön, vagy mintha nem is a földön élnél? –
szegezi nekem a nagyon is jogos, önmagamnak is már számtalanszor
feltett kérdést az öreg Kassák Lajos.
– De hisz te is
csodálkozol, ha a saját fényképedet vizsgálod! – De közben
bólogatva el is illan mellőlem. Minden felvillanó figura, így ő
is bennem él, személyes ismerősömnek érzem őket, bármelyikük
újra és újra megszólíthat, s mások is előbukkanhatnak.
A nyelvi szabályok,
a kötött formák, a nyelvi klisék, a szöveg megszerkesztésének
rögzült hagyományai, a beszélő vagy az író leleményei
valamelyest hozzásegítenek, hogy jobban megértsük saját magunk,
s ezáltal könnyebb másokkal is megismertetnünk ezt a fura valakit
a még furább gondolataival...
A folyamra
koncentrálva tükörképem mellett újra kirajzolódik Tóth Árpád
vézna, szánalmas figurája, s mindkettőnknek rá kell jönnie,
hogy minden látszat ellenére is magunk vagyunk a föld kerekén...
Lomha gályák, emberhajók úsznak el a vízen... Többen
faricskálunk dalainkon, hiszünk abban...
– ...a
művészetben, mely kinyitja elénk a világot, mely kiröpít a
pontból és a pillanatból! – kiabálja a kifutó hajóról
búcsúzóul Babits Mihály. Én meg mintha itt felejtődtem volna a
múltból, figyelem, hogy játszadoznak és nevetgélnek a habok
felém, miközben az idő árján meg-megremegnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése