Lengyel Gábor: A HARKÁLY

A napszakok között a hajnalt szerette a legjobban, a pirkadat
alkímiáját, az első hang, az első fény és az első árnyék
egybeolvadását. A zsalugáter résein beszűrődő derengés
sejtelmes fényt hintett az éjszakából alig kibontakozó szobára,
a vakablakként sötétlő festményekre, a bútorok tömbjére, a
szanaszéjjel dobált ruhákra, az ágyra, a mellette nyugvó párja
takaratlan testére. A szemlélődő maga sem értette, miért talál
minden alkalommal gyönyörűséget az öntudatlan szendergésben
kitárulkozó mezítelen test aprólékos megfigyelésében. A
részletek mindig ugyanazok voltak, mégsem unta meg sosem, hogy
szemével végigbarangolja az ismerős testtájakat.
Alighogy a nap első sugarai megcsillantak a kihajtott ablaktáblán,
a kertben egy láthatatlan karmester pálcájának intésére
felhangzott a madárvilág koncertje.
A csicsergő szimfóniába néhány hete új szólam kapcsolódott be; tompa, pergő kopogás, pontos ütemű, mint a géptávíró. A hang az ablak előtt álló, terebélyes hárs felől érkezett. Időnként elhallgatott, aztán újrakezdődött, és ez a játék tartott egészen addig, amíg megindult a reggeli autóforgalom. A szemlélődő óvatosan kihajtotta a zsalugáter tábláit, és kisvártatva megpillantotta a kopogás okozóját a lombok takarásában.
A csicsergő szimfóniába néhány hete új szólam kapcsolódott be; tompa, pergő kopogás, pontos ütemű, mint a géptávíró. A hang az ablak előtt álló, terebélyes hárs felől érkezett. Időnként elhallgatott, aztán újrakezdődött, és ez a játék tartott egészen addig, amíg megindult a reggeli autóforgalom. A szemlélődő óvatosan kihajtotta a zsalugáter tábláit, és kisvártatva megpillantotta a kopogás okozóját a lombok takarásában.
Talán másfél hónap is eltelt azt követően, hogy a szemlélődő
először figyelte meg a harkályt reggeli foglalatossága közben.
Azóta egyfajta bizalmi kapcsolat alakult ki közöttük, legalábbis
a szemlélődő meg volt erről győződve. Kicsit talán össze is
zavarta mindez: a megszokott távolságtartó, biztonságos
leskelődés áhítatát törte meg ez a szokatlan metakommunikáció.
Napfelkeltekor kitárta a zsalugátert és a harkály egy rövid
kopogássorozattal köszöntötte, nyugtázva a reggel eljövetelét
és a kapcsolatfelvételt. Ilyenkor egészen közel jött,
jellegzetes farokriszálással kellette magát, megcsillantotta
pompás, fényes tollazatát, akár a szoknyáját libbentő leány.
Aztán fejét megrázva átröppent a fa törzsének egy másik
pontjára, és a kopácsolás folytatódott. A forgalom elindulásáig
dolgozott fáradhatatlanul, mintha azt mondaná, táplálékra is
szükség van, parádézásból nem élünk meg.
Kapcsolatuk
eleinte nem volt ennyire bensőséges, a madárnak idő kellett, hogy
oldódjon ösztönös gyanakvása. Amikor a szemlélődő először
nyitotta rá a zsalugáter tábláit, a kopogás azonnal elhallgatott
és a harkály aznap már nem is jelentkezett, talán más,
biztonságosabbnak tűnő fát választott. Egy hét is eltelt, amíg
végül ottmaradt, és folytatta a fakéreg aprólékos
átvizsgálását, igaz, mindvégig a törzs takarásában maradt.
Végül elfogadta és megszokta az ablakban álló szemlélődő
látványát, bár nyilván nemigen értette, hogy az a másik miért
figyeli őt, miközben láthatóan nem vadászik rá, és másra sem,
ami mozog, nem kapkod lárvák, szaladó cincérek vagy repülő
rovarok után, egyszerűen csak áll és őt bámulja, mintha ezt a
furcsa lényt a puszta kíváncsiság éltetné és a látvány
táplálná. A harkály kezdeti bizalmatlansága felengedett,
elfogadta, hogy a szemlélődő passzivitására ugyan nincs
elfogadható magyarázata, de az nyilvánvaló, hogy szándékai nem
ellenségesek. Talán az a feltevés áll a legközelebb a
valósághoz, hogy az ilyen szerencsétlen testalkatú lények
képtelenek a repülésre, nyilván alkalmatlanok arra, hogy
odújukból a közeli fára átugorjanak, ellenkezőleg, elképesztő
lassúsággal és esetlenséggel mozognak, és harkályésszel
felfoghatatlan, hogy ilyen hátrányos adottságok mellett hogyan
jutnak annyi táplálékhoz, hogy életben maradjanak és fiókákat
neveljenek.
Az első hetek bizalmatlansága után a harkály kíváncsisága
végleg legyőzte ösztönös elővigyázatosságát. Azért gondosan
ügyelt rá, hogy mindig a lombok és az ágak takarásában
maradjon. Kopogtatott egy sort, majd csend következett. Kis idő
elteltével piros sapkás feje megjelent a törzs egyik oldalán,
onnan szemezgetett a szemlélődővel. Aztán eltűnt, majd az újabb
kopogássorozatot követő néhány pillanatnyi csend után a törzs
másik oldaláról nézett vissza. Láthatóan élvezte ezt a
madárbújócskát, ami egyértelműen a szemlélődőnek szólt.
Amikor a szemlélődő kísérletképpen visszahúzódott a szoba
árnyékába, ahol a madár már nem láthatta, a játék azonnal
abbamaradt, és a harkály két-három szárnycsapással a fa felső
ágaira menekült. Nem értette, miért hagyta ott az a furcsa lény,
biztosan valami baja történt, esetleg valami veszélyt érzett, és
azért bújt odúja mélyére. A szemlélődő jelenléte, a
szemkontaktus egyszerre volt izgalmas játék és biztonságot nyújtó
őrizet.
A
szemlélődő hamarosan rájött, hogy a harkály elfogadja, amit már
megszokott, de mindentől megrémül, ami új és gyanús. Ha jól
meggondoljuk, ő maga, valamint élete párja sincs ezzel másképpen,
vélte a szemlélődő. A harkály idővel egyre közelebb jött
hozzá, mintha csak élvezné, hogy megmutathatja magát, egész
pompás testét, takaratlanul, csak neki. Egy újabb hasonlóság,
gondolta, és egy pillantást vetett az ágyban öntudatlanul
kitárulkozó mezítelen gyönyörűségre. A madár magakelletése
azonban nem ígéretes ajánlat volt, nem csábító felkérés;
szigorúan csak a látványnak szólt. A mozdulatokra igencsak
idegesen reagált. A szemlélődőnek eszébe jutott, hogy egyszer
óvatlanul meglökte a kihajtott ablaktáblát, az üvegen másképpen
csillant meg a fény, másképp tükröződött a fa lombjának
árnyéka, és a harkály máris kétségbeesett csapkodással
menekült a fa tetejére. A szemlélődő mozdulatlansága, biztató
tekintete végül visszacsalogatta a közelebbi ágakra, ahol néhány
szemrehányó fejpörgetés után újra munkához látott.
A
szemlélődő észrevette, hogy a harkály egyfajta sajátos
jelbeszéddel kommunikál vele, a jelzéseket azonban nem tudta
megfejteni. Kicsit el is szégyellte magát, hogy miközben a kis
madár láthatóan mindent megtett, hogy megértesse magát, ő, az
intelligens lény egy szemernyivel sem járult hozzá a kommunikáció
elmélyítéséhez. Bár a madár egyértelmű bizalomerősítő
lépéseket tett, egyre közelebbi faágakon iparkodott és nem is
hagyta el ezeket addig, amíg a szemlélődő az ablakban állt,
annak pontosabb vizsgálatokra volt szüksége, hogy a harkály
viselkedését és testbeszédét tanulmányozhassa. Egy színházi
látcsövet vett elő, melynek nagyítása éppen megfelelő volt az
adott távolságra. Óvatos mozdulattal emelte a szeméhez a
látcsövet. A harkály azonnal abbahagyta a kopogást, és a furcsa,
új látószerv riasztó látványától kétségbeesve menekült a
fa teteje felé. A szemlélődő többször a szeméhez illesztette a
félelmetesen csillogó tárgyat, majd újra leengedte, hogy a madár
lássa, nem történik vele semmi rossz. Végül ugyanúgy megszokta
az új szempár tekintetét, ahogy a régiét is.
A látcső segítségével a szemlélődő pontosíthatta
megfigyeléseit. A harkály testbeszédében a farktollak és a fej
mozdulatai játszották a főszerepet. A szemlélődő kedvence a
fejpörgetés volt; a madár olyan gyorsan rázta meg a fejét,
mintha csak kétszer-háromszor megpördítette volna a nyaka körül.
Minden ilyen pörgetés után oldalra fordította a fejét és
ránézett a szemlélődőre, mintha ki akarná találni, mit szól
mindehhez. Ha valami váratlan dolgot észlelt, a harkály közelebb
lapult a törzshöz, farktolla súrolta a fa kérgét, fejét pedig a
magasba nyújtva körülnézett. Nagyjából egyetlen másodpercnyi
időt hagyott a tájékozódásra, a helyzetfelismerésre. Kétség
esetén azonnali menekülés – ez volt stratégiájának a lényege.
Ha öröm érte – amennyiben használhatjuk ezt a kifejezést egy
ilyen egyszerű kis élőlény érzékelésének jellemzésére – a
farktollak a magasba emelkedtek, és oldalirányban is megbillentette
őket. A legmagasabb fokú elégtételt akkor mutatta, amikor
munkáját siker koronázta, és hosszú nyelvével végül sikerült
kipiszkálnia a fa mélyebb rétegei felé fúró kukacot az
alagútjából. Ilyenkor a gyors fejpörgetést egy diadalittas hang
is kísérte, egy kis kurjantás, mintha azt kiáltaná: Megvagy
végre!
A szemlélődő némi idő elteltével a kopogások között is
különbséget tudott tenni. Más hangja és üteme volt a felderítő,
vizsgáló koppantásoknak, és egészen más az azt követő
bontómunkának, amikor is csak úgy repült a forgács az
acélkeménységű csőr ütései alatt. – Hogy nem kap agyrázódást
– csodálkozott a szemlélődő, felidézve, hogy milyen rosszul
volt, amikor egyszer, csak egyetlenegyszer, valami keménybe ütötte
a fejét. Ez a madár a homlokán hordja a csákányt, mégsem lötyög
az agya a burájában munka közben, a csapások frekvenciája pedig
olyan, mint egy géppuskasorozat. Akár húsz koppantás
másodpercenként, ennyire képes a harkály, tudta meg a szemlélődő,
mert nem volt rest utánajárni. A csőrcsákány csapásának ereje
csaknem akkora, mintha 25 kilométeres sebességgel ütközne egy
betonfalnak. A kőkemény vésőt működtető izmok minden egyes
csapást követően egyszersmind lökhárítóként is szolgálnak és
az általuk kifejtett fékezőerő több százszorosan haladja meg
azt a terhet, amelyet egy űrhajósnak kell elviselnie leszállás
közben. Szó szerint egyetlen pillanattal azelőtt, hogy lecsapna a
csőrcsákány, a harkály behunyja a szemét, hogy a szanaszét
repülő faszilánk ne okozhasson sérülést neki. És ha elhibázza?
Ha nem éppen merőlegesen tartja a fejét, és a ferdén fellépő
erőket a vázizmok nem tudják felfogni? Vagy spén repül a
szemébe? Nem, a harkály nem hibázza el. Hibázzon csak
egyetlenegyszer, és mindennek vége.
A
szemlélődő tekintete kisugározhatott valamit a harkály iránt
érzett ámulatából, mert a madárnak egyre fontosabb lett, hogy
tetszelegjen csodálójának. Minden magamutogató farokmozdulat,
minden nyakon csípett pajor elfogyasztása után jellegzetesen
félretartott fejjel rápillantott a szemlélődőre, mintha azt
kérdezné: Na, milyen volt? Aztán az ablak közelében húzódó
ágra repült, cserregett a farkával, nyomatékkal koppantott párat,
akár egy bíró: Figyelmet kérek! Hogy tetszik a kékesfekete
farktollam? Jól áll a piros öv a hasamon? Megy a piros sipkámhoz?
Milyen csodálatos kis teremtmény – gondolta a szemlélődő.
Szorgalmával végül mindenki jól jár. Kiszedi a sok rút pondrót,
lárvát, farontó bogarat a fa testéből, mintegy féregteleníti a
természetet, méghozzá káros mellékhatások nélkül. Jól jár a
fa, jól jár a dús lombkorona árnyékában élő ember, és persze
jól jár maga a harkály is. Talán csak a fa tövében őrjáratát
végző fekete kandúr nem jár jól, amely szeretné elkapni a
madarat, de pontosan tudja, hogy nincs esélye. A harkályt nem
érdekli a macska, nem foglalkozik vele, tisztában van alantas
szándékaival, de azzal is, hogy neki megvannak az eszközei, hogy
megvédje magát. Minden világos és egyértelmű, mert minden
macska macska, és minden harkály harkály. Az egyetlen, akin nem
igazán tud kiigazodni, az a furcsa, lomha valaki ott, jobb híján
nevezzük embernek, aki nem támad, nem is menekül, csak néz. De
minek néz, ha nem akar támadni? Nincs más dolga? A harkály végül
nem jutott dűlőre a dilemmájával, ezért úgy döntött, nem
gyötri magát olyan kérdéssel, amelyre egyelőre nem tudja a
választ. Végül is minden ember ember. Aki csak áll és néz.
A szemlélődő egyik hajnalban, amikor a természet karmestere
intett pálcájával és a koncert elkezdődött, furcsa hangra lett
figyelmes. A harkály kopogása százszor, ezerszer erősebben
hallatszott, olyan erősen, mintha a feje tetején kopácsolt volna.
Mintha géppuskasorozatok érnék a házat. Elővette a látcsövet,
de sehol sem látta a madarat. Rájött, hogy a harkály a ház
sarkán túl a vakolatot szondázza. Nemrég tetették fel a
hőszigetelő hablemezeket, hogy csökkentsék az energiaveszteséget.
Talán cincérek költöztek be a táblák alá, azokat akarja
kipiszkálni a harkály. Aznap reggel a madár, hogy a szemlélődő
tekintete nem vonta el figyelmét a munkától, szokatlanul
szorgalmas volt. Pár másodperces szünetektől eltekintve
folyamatosan kopácsolt, és a szemlélődő látta, hogy párja már
forgolódik az ágyban, és a géppuskasorozatok hamarosan végleg
kiverik az álmot a szeméből.
Akkor egyszerre csönd lett.
Na! – mindössze ennyit hallott a szemlélődő, csak egyetlen
emberi szótagot, egy önelégült csatakiáltást, az elért
győzelem felett érzett ösztönös öröm tömör megnyilvánulását.
Csaknem úgy hangzott, mint a harkály diadalittas füttyentése.
Meglátta a madarat, a fa alatt feküdt a földön. Szeméhez kapta a
látcsövet. A kis lény az egyik szárnyával verdesett, a másik
mozdulatlan volt. Őt nézte, a tekintete csodálkozó volt,
értetlen. A látcsövet már ismerte, a csúzlival csak most
ismerkedett meg. És az emberrel is, aki követ lőtt rá. Az egyik
csak áll és néz, a másik meg vadászik rá? Van ebben bármilyen
értelem? Az ember mégsem ember. A dilemma eldőlt, a kérdés
megválaszolást nyert, csak hát túl későn, túl nagy áron! A
figyelmetlenség, a hibás helyzetfelismerés, a késlekedés soha
nem helyrehozható; a tévedés mindig végzetes.
A szemlélődő nézte a harkály vergődését, a haláltusájában
is gyönyörű madarat, amelyre már-már barátként tekintett, amíg
képes volt repülni. Viszolygás fogta el, a földön fekvő
harkályban volt valami utálatosan diszfunkcionális. Csalódott
benne, hogy ennyire óvatlan és felelőtlen volt. Miért kellett a
falat kopogtatni, a vakolatot bontani, a szomszédot felverni
hajnalok hajnalán? Micsoda elfogadhatatlan, szabályokat felrúgó
magatartás ez!
Újra megnézte a harkályt, amely még mindig tehetetlenül
verdesett ép szárnyával, és a szemlélődőnek az volt az érzése,
hogy rászegezett tekintete segítségért könyörög. Talán meg
lehetne menteni. Esetleg el lehetne vinni állatorvoshoz, hátha
meggyógyítható a törött szárny. A harkály végtére is védett
madár.
A szemlélődő habozott. Kényszeredett érzése támadt, olyasmi,
mint mikor egy szereplő kilép szerepéből és megelevenedik. A
harkály, és a helyzet, amit vigyázatlanságával előidézett, azt
kívánja, hogy átlépje a kettejüket elválasztó láthatatlan
határt. Csakhogy ez már nem megfigyelés, nem érzékelés, itt a
látvány mellé, vagy akár helyére más minőség tolakodik be. A
felismerés olyan döntést követel, amit nem akar meghozni.
Kelletlenül felöltözött. Mielőtt lement volna a kertbe, még
egyszer kinézett az ablakon. A madár már nem volt ott.
Végtére is nem történt más, mint hogy ismét csak jól járt
valaki. Jól jártak elsősorban a pondrók, lárvák és szúk,
ezentúl zavartalanul fúrhatják alagútjaikat egyre mélyebben a fa
testébe. Jól járt a macska, olyan zsákmányhoz jutott, amelynek
megszerzésére önnön tehetségéből soha nem lett volna képes.
Jól járt a szomszéd, mert még legalább egy órácskát alhat.
Valaki mindig jól jár.
Visszahajtotta a zsalugáter tábláit és az ablakot is gondosan
becsukta. A harkály utolsó koppantása egy ideig még visszhangzott
a szívében. Aztán csönd lett, béke és halálos nyugalom.
Csehi Andi írta 2014. július 29. 11:42 (Áthozott megjegyzés)
VálaszTörlésSzívszorító, vérlázító, szép és szomorú egyszerre.
Szerintem a nyelvezete egy-két helyen modoros, vagy életszerűtlen, és néhány kifejezés oda nem illő. Pl: "a zsalugáter résein beszűrődő derengés sejtelmes fényt hint...", vagy "szemével végigbarangolja az ismerős testtájakat". Ezek olyan laposak, közhelyszerűek, pedig a folytatásban ezek a mesterkélt leírások teljesen elvesznek, és egy egyedi hangvételű, tökéletes ütemben csordogáló, átvehető ritmusú és nyelvezetű szöveget kapunk.
A történet viszont szerintem hibátlan. Főleg az tetszett, hogy (spoiler) a végén a szemlélődő nem válik hőssé, és ezzel nem teszed csöpögőssé a történetet, hanem hagyod, hogy az ember tökéletlen, sunyi, sőt kegyetlen természete győzzön. Ettől annyira valódi és annyira szomorú lesz az egész, hogy most kedvem lenne felpofozni a szemlélődőt, és vele együtt az egész emberiséget... :)
Összességében nagyon tetszett! Szívből gratulálok!
~Andi~
Ps: Szegény harkály! Én bizony elrohantam volna vele az állatorvoshoz. :)
Kedves Andi!
TörlésKöszönöm az észrevételeidet, az elismerést és a kritikát egyaránt. És nagyon örültem az indulatnak, amit írásom kiváltott.
Gábor